Podstawowe informacje o systemie
ALERT
System
informatyczny ALERT został opracowany przez specjalistów
ACSYS BSC Sp. z o.o., z
wykorzystaniem produktów firm
Memex Technology Ltd,
i2 Ltd (firmy brytyjskie),
Stellent Inc.,
Convera Technologies International Ltd
(firmy amerykańskie) oraz oprogramowania własnej produkcji. System
wykorzystuje się do badań analitycznych w takich przedsiębiorstwach,
organizacjach lub instytucjach jak np.: policja, wojsko, służby
specjalne, służby celne, organy kontroli skarbowej, Interpol, banki
i przedsiębiorstwa ubezpieczeniowe.
Cechą
charakterystyczną systemu ALERT jest zastosowanie algorytmów
umożliwiających integrację, a następnie wizualizację dużej liczby
danych pochodzących z różnych źródeł. Dane te poddawane są następnie
obróbce za pomocą narzędzi analitycznych w celu wychwycenia pewnych
powtarzających się prawidłowości. Podstawowe moduły analityczne
zostały opracowane przez specjalistów z brytyjskiej firmy i2 Ltd z
wykorzystaniem wybranych elementów teorii analizy kryminalnej
ANACAPA.
ALERT ma budowę
modularną - jest zbiorem zintegrowanych ze sobą programów, z których
każdy umożliwia rozwiązywanie określonej grupy problemów i zadań
definiowanych przez poszczególnych użytkowników. Modularność systemu
zapewnia:
-
Możliwość konfigurowania systemu dla osiągnięcia funkcjonalności
spełniającej wymagania konkretnej grupy użytkowników;
-
Skalowalność, dzięki której system może być wykorzystywany zarówno w
organizacjach zatrudniających niewielką liczbę użytkowników, jak
również w organizacjach lub instytucjach o charakterze
ogólnokrajowym;
-
Możliwość wdrażania systemu etapami. Implementacja systemu
rozpoczyna się od wdrożenia modułów zapewniających funkcjonalność
systemu niezbędną do rozpoczęcia przez użytkownika podstawowych prac
analitycznych. Następnie, system można rozbudowywać o nowe moduły i
stacje robocze w miarę pojawiania się kolejnych potrzeb użytkownika;
-
Możliwość
zwiększania funkcjonalności systemu w miarę rozwoju technik
komputerowych związanych z problematyką analizy kryminalnej.
Schemat logiczny
systemu ALERT
Zamieszczony
poniżej Schemat logiczny Systemu Informatycznego do Analiz
Kryminalnych ALERT ilustruje podział systemu na poszczególne moduły
oraz prezentuje wzajemne powiązania pomiędzy nimi.
Schemat logiczny systemu ALERT
Specyfikacja modułów systemu
ALERT
W poniższej
tabeli zaprezentowano specyfikację modułów wchodzących w skład
Systemu Informatycznego do Analiz Kryminalnych ALERT wraz z
określeniem ich podstawowej funkcjonalności. Bardziej szczegółowe
opisy techniczne poszczególnych modułów dostępne będą po uprzednim
kliknięciu na nazwie odpowiedniego modułu.
Nazwa modułu |
Producent |
Opis |
Memex
Intelligence Engine |
Memex |
Zarządzanie i obsługa
pełnotekstowych baz danych i repozytoriów połączeń.
Zarządzanie mechanizmami
dostępu do informacji. |
Crime Workbench |
Memex
ACSYS |
Centralny serwer baz danych
systemu ALERT.
Tworzenie pełnotekstowych,
analitycznych baz danych.
Gromadzenie informacji
opisowej o obiektach i zdarzeniach.
Rozbudowany język zapytań
umożliwiający pracę bezpośrednio na tekście dokumentów
źródłowych (meldunkach, raportach).
Tworzenie obiektów
strukturalnych oraz połączeń pomiędzy obiektami.
Koordynacja działań i
zarządzanie pracą grup analityków. |
CW i2 Plugin |
Memex
ACSYS |
Dynamiczny dostęp do zasobów
systemu Crime Workbench z poziomu aplikacji Analyst’s
Notebook. |
Analyst’s
Notebook |
i2 |
Graficzna prezentacja wiedzy
o obiektach i powiazaniach pomiedzy obiektami w formie
diagramów.
Analiza zgromadzonej
informacji. |
iBase |
i2 |
Tworzenie i zarządzanie
podręcznymi bazami danych używanymi przy prowadzeniu
konkretnych śledztw.
Baza integracyjna
zapewniająca jednolity standard informacji pochodzących z
różnych źródeł.
Gromadzenie wiedzy o
obiektach oraz połączeniach pomiędzy obiektami.
Silnik Microsoft Jet. |
iBase SSE |
i2 |
Tworzenie i zarządzanie
podręcznymi bazami danych używanymi przy prowadzeniu
konkretnych śledztw.
Baza integracyjna
zapewniająca jednolity standard informacji pochodzących z
różnych źródeł.
Gromadzenie wiedzy o
obiektach oraz połączeniach pomiędzy obiektami.
Silnik Microsoft SQL Serwer. |
Pattern Tracer
TCA |
i2 |
Rozszerzenie funkcji
analitycznych programu Analyst’s Notebook o wyszukiwanie
stałych układów połączeń telefonicznych. |
iBridge |
i2
ACSYS |
Dostęp on-line do
zewnętrznych, relacyjnych baz danych z poziomu diagramów
Analyst’s Notebook.
Wyszukiwanie informacji i jej
wizualizacja w postaci obiektów i powiązań. |
Stellent IBPM |
Stellent |
Tworzenie i zarządzanie
elektronicznymi archiwami dokumentów. |
RetrievalWare |
Convera |
Pełnotekstowe przeszukiwanie
dokumentów przechowywanych poza systemem ALERT:
w postaci plików dyskowych;
w relacyjnych bazach danych;
w zasobach sieci WWW;
zarządzanych przez systemy
pracy grupowej takie jak Lotus Notes lub Microsoft Exchange.
Kategoryzacja dokumentów na
podstawie ich treści w oparciu o zdefiniowane taksonomie. |
Moduł
Wprowadzania Danych |
ACSYS |
Wprowadzanie informacji do
baz danych systemu ALERT.
Zarządzanie lokalną bazą
danych utworzonych dokumentów.
Zdalne instalowanie oraz
uaktualnianie oprogramowania na stacjach wprowadzania danych.
Kontrola poprawności
instalacji. |
FormAnalyzer |
ACSYS |
Przenoszenie dokumentów z
formy papierowej do formy elektronicznej.
Masowe skanowanie i
rozpoznawanie formularzy.
Automatyczne rozpoznawanie
treści dokumentów. |
Funkcjonalność
systemu ALERT
System do analiz
kryminalnych ALERT oferuje użytkownikowi następujące możliwości:
-
analizę kryminalną zgodnie z metodologią ANACAPA;
-
gromadzenie, wyszukiwanie i przetwarzanie informacji w postaci:
dokumentów źródłowych o charakterze opisowym takich jak raporty,
meldunki, notatki, sprawozdania;
obiektów,
które reprezentują zestaw informacji dotyczących obiektów świata
zewnętrznego np. osób, miejsc, zdarzeń;
połączeń, które reprezentują zależności pomiędzy obiektami;
dowolnych plików komputerowych w tym plików multimedialnych i
plików tworzonych w aplikacjach biurowych;
-
wspomaganie mechanizmów pracy grupowej i koordynacji działań
pomiędzy grupami analityków;
-
rejestrowanie czynności wykonywanych przez użytkowników systemu (audyt);
-
zarządzanie udostępnianiem informacji na zewnątrz systemu;
-
powiadamianie analityków o zdarzeniach w systemie (np. pojawieniu
się nowych informacji na interesujący ich temat);
-
utworzenie centralnej, pełnotekstowej, analitycznej bazy danych o
strukturze dostosowanej do potrzeb instytucji;
-
tworzenie podręcznych, analitycznych baz o strukturze dostosowywanej
do prowadzenia konkretnych dochodzeń;
-
tworzenie elektronicznych archiwów dokumentów;
-
import danych pochodzących z systemów zewnętrznych przez pliki
tekstowe, pliki XML i interfejs OLE DB;
-
dostęp on-line do informacji w zewnętrznych relacyjnych bazach
danych (Oracle, MS SQL Server);
-
skanowanie i automatyczne rozpoznawanie treści dokumentów;
-
pełnotekstowe przeszukiwanie centralnej, analitycznej bazy danych, i
elektronicznych archiwów dokumentów;
-
pełnotekstowe przeszukiwanie dokumentów przechowywanych:
w postaci plików dyskowych;
w relacyjnych bazach danych;
w zasobach sieci WWW;
zarządzanych przez systemy pracy grupowej takie jak Lotus Notes lub
Microsoft Exchange;
-
kategoryzację dokumentów na podstawie ich treści w oparciu o
zdefiniowane taksonomie;
-
zapewnienie jednolitego standardu danych pochodzących z różnych
źródeł;
-
wyszukiwanie informacji oraz import danych z zewnętrznych źródeł
informacji;
-
graficzną reprezentację wiedzy w postaci diagramów zawierających
obiekty i powiązania;
-
analizę informacji za pomocą diagramów powiązań i diagramów
chronologicznych;
-
analizę informacji pochodzących z baz danych systemu ALERT i
systemów zewnętrznych;
-
przeszukiwanie wybranych baz danych w poszukiwaniu zdefiniowanych
przez użytkownika wzorców,
dostosowywanie interfejsu użytkownika do zmieniających się wymagań
użytkownika.
System ALERT dostarczany jest w formie
problemowo zorientowanego rozwiązania informatycznego o konfiguracji
i funkcjonalności każdorazowo dostosowywanej do wymagań użytkownika. |